Financiële voordelen (het is goedkoper):
- Het voedsel hoeft niet meer vernietigd te worden; daardoor geen vernietiging- of denaturatiekosten.
- Er is altijd wel een Voedselbank in de buurt (kleinere afstanden), dus goedkoper transport.
- De Voedselbanken hebben de ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) status waardoor de giften afgetrokken mogen worden van de inkomsten- of vennootschapsbelasting.
U voldoet aan de eisen van MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen)
- Door voedsel te schenken heeft u geen overschotten meer.
- Door voedsel te schenken heeft u geen verspilling meer, omdat het voedsel geconsumeerd wordt door onze klanten.
- U maakt de voedselketen langer door het aan de Voedselbanken te geven.
- U belast het milieu veel minder door goed voedsel niet meer weg te gooien, of om er diervoer van te maken of te vernietigen , waardoor een relatief lagere CO2-uitstoot.
- U helpt de allerarmste mensen in de samenleving.
- Uw stakeholders waarderen dit enorm, zeker als u hier publiciteit aan geeft.
Al veel bedrijven werken samen met de voedselbank. Van kleinere lokale/regionaal werkende bedrijven en winkels tot de grotere levensmiddelen concerns in Nederland zoals:
- Albert Heijn
- Bakkerij Beerse
- Bakker Jonker
- Bakker Zoon
- Hak
- Campina
- Jumbo
- vd Lem BV
- Stichting Manna
- Unilever
- Vezet